Oppitunteja perheen pienimmiltä isoimmille

Viime kirjoituksemme sukelsi alakoulumaailmaan ja sen “liikunnalliseen murrosvaiheeseen”. Vaikkakin asia on kovin lähellä meidän päivittäistä toimintakenttäämme, haluamme tuoda esiin erään monesti hieman taka-alalle jäävän näkökulman.

Päiväkoti-ikäiset lapset suhtautuvat leikkiin intohimoisella asenteella. Se onkin monella tapaa heidän työtään, niin päiväkodissa kuin vapaa-ajalla. He oppivat, oivaltavat ja kehittävät sosiaalisia, emotionaalisia ja fyysisiä taitojaan juuri erilaisten leikkien avulla. Leikissä lapsi jumppaa aivojaan mielikuvituksen, luovuuden ja muistamisen kautta. Sosiaaliset taidot harjaantuvat lasten välisessä kanssakäymisessä sovittaessa sääntöjä, hävitessä ja voittaessa. Myös aikuisen kanssa toimiminen leikin lomassa kehittää lapsen ajattelua. Lisäksi liikkeessä kasvavat lapsen motoriset taidot. Tärkeintä leikkimisessä on sen tuottama mielihyvä ja onnistumisen tunne – nauru. Vaikka oppimisen ja sosiaalisen kanssakäymisen tavat muuttavat muotoaan, kun lapsi kasvaa ja kehittyy, tarjoaa pikkulasten leikkitavat kuitenkin monia hyödyllistä näkökulmia myös vanhemmille lapsille sekä koko perheelle.

 

 

Alakouluun siirtyminen on murrosvaihe: erottelu työn ja vapaa-ajan välillä tulee konkreettiseksi osaksi lapsen elämää. Sillä oppiminen on mitä rankinta työtä, tulee vapaa-ajan olla pullollaan asioita, joista nauttii. Kyllähän meistä jokainen tietää, miten lempipuuhista saa potkua arjen haasteisiin! Liikuntaharrastuksen merkitystä usein painotetaan niin aikuisille kuin lapsillekin. Ohjattujen harjoitusten ulkopuolelle jää kuitenkin paljolti hyvää aikaa muuhun mukavaan yhteiseen ja liikunnalliseen puuhaan. Mitä tämä muu sitten on?

Alakouluikäinen ei missään nimessä ole vielä liian vanha ja “too cool” leikkimään, vaan leikillä on edelleen roolinsa alakoululaisen vapaa-ajassa. Myöskään aikuisten ei tulisi näin suinkaan olettaa! Leikki on koko perheen asia, joka tuo parhaimmillaan iloa ja naurun täyteisiä hetkiä myös syksyisiin päiviin ja iltoihin.

 

Koulurauhanjulistuksessa 24.8.2017 koululaiset leikkivät innoissaan.

 

Miten voimme koko perheen voimin soveltaa päiväkoti-ikäisen leikkiasennetta ja luoda vapaa-ajastamme leikkisää ja liikunnallista? Voimme muun muassa:

  • Arvottaa yhdessä tekemisen ja kokemisen arjessa työn, opiskelun ja tv:n katselun lisäksi.
  • Kannustaa lasta osallistumalla uusiin leikkeihin tämän kanssa. Leikki lähtee aikuisesta. Myös vanhempi voi ehdottaa uutta leikkiä pihapiiriin! On tärkeää säilyttää leikin valinnaisuus.
  • Innostaa lasta sopimaan ´leikkitreffejä´ pihapiirin ikätovereidensa kanssa, sekä esimerkiksi syntymäpäivien ohjelman voi rakentaa leikkien ympärille.
  • Vastaavasti sosiaalisen median, netin ja pelikonsoleiden käyttöä voidaan säädellä koko perheen voimin ja käyttää sekin aika vaikka rauhallisempaan, mielikuvitusta vaativaan leikkiin.

 

Oletko sinä huomannut leikin vähenevän alakouluun siirryttäessä? Oletteko löytäneet jonkin koko perheen yhteisen ratkaisun tilanteeseen? Mielellämme kuulemme kokemuksistanne! Kommentoi tekstin alle 🙂

 

Kommentit

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uutiset: