Koulukummikulttuuri kuuluu kaikille!
Koulukummina toimiminen on usein erittäin merkityksellinen kunniatehtävä, joka vahvistaa oppilaiden osallisuuden tunnetta. Pienille kummioppilaille koulukummi tuo turvaa sekä motivoi olemaan aktiivisena osana koulua ja sen toimintaa.
Tämän materiaalin tarkoitus on helpottaa laadukkaan kummioppilastoiminnan toteuttamista. Materiaalin keskiössä on leikki. Toivomme yhteisleikkien tarjoavan koulukummeille ja kummioppilaille yhteisiä kokemuksia ja ilon hetkiä, joiden kautta he tutustuvat toisiinsa luonnollisella tavalla.
Mannerheimin Lastensuojeluliitolla on laadukas ja kattava materiaali koulukummitoiminnalle. Suosittelemme käyttämään tätä Perinneleikit ry:n leikkimateriaali MLL:n materiaalin rinnalla. Toivomme näiden maksuttomasti saatavilla olevien materiaalien madaltavan kynnystä laadukkaan ja toiminnallisen koulukumitoiminnan toteuttamisen ympäri suomen.
Mitä & Miten?
Materiaali koostuu yhdestä ”pitkästä” noin 19 minuutin mittaisesta videosta, kahdeksasta lyhyemmästä videosta sekä leikkien kirjallisista ohjeista. ”Pitkässä” videossa esitellään kaikki 8 leikkiä ja jokaisesta leikistä on myös oma erillinen video. Kirjallinen materiaali sisältää ohjeiden lisäksi QR koodit leikkivideoihin.
Toivomme koulukummien tutustuvan leikkeihin videoiden kautta ennen kuin opettavat ne ja leikkivät niitä pienten kummioppilaiden kanssa. On siis tärkeää, että koulukummit ovat leikkineet leikit keskenään ennen kuin opettavat ne pienille kummioppilaille.
Materiaalin käyttöideoita
Tässä kolme ideaa, yhdistelkää, muokatkaa ja ideoikaa niiden pohjalta koulullenne paras käyöttötapa.
1. Kaksoistunnin aikana (n. 90 min)
Koulukummit kokoontuvat liikuntasaliin, jossa he katsovat kankaalle heijastetun 19 min mittaisen videon, jonka jälkeen kummit leikkivät kaikki leikit keskenään ulkona tai liikuntasalissa.
2. Kahden oppitunnin aikana (n. 2 x 45 min)
Ensimmäisellä koulukummioppitunnilla katsotaan yhdessä 19 min mittainen video. Koulukummit jaetaan pienryhmiin. Ryhmille jaetaan yksi kahdeksasta leikistä. Ryhmä tutustuu leikkiin ja valmistautuu opettamaan ja leikkimään sen seuraavalla tunnilla. Seuraavalla koulukummioppitunnilla ryhmät opettavat valmistelemansa leikin ja kaikki leikit leikitään yhdessä koulukummien kesken.
3. Välituntien aikana (6–8 x 15–30 min)
Ensimmäisellä kerralla katsotaan yhdessä 19 min mittainen video. Seuraaville kerroille koulukummit saavat kotiläksyksi tutustua yhteen leikkiin, joka leikitään yhdessä seuraavalla kerralla
Materiaali
Videolinkit (YouTube)
- http://ENSIMMÄINEN VIDEO-KAIKKI LEIKIT
- Formulakisa
- Hiljainen
- Hura hura häitä-jatkuvana
- Hura hura häitä kunniakuja
- Linnan juhlat-presidentti
- Linnojen juhlat-presidentti ja kuninkaallinen
- Sukellusvene
- Koulukummiturva
Kirjalliset leikkiohjeet & QR koodit
Vår gemensamma vänelevskultur!
Att få vara vänelev för en ny liten som först påbörjar sin skolgång är ett betydelsefullt uppdrag som stärker känslan om gemenskap och ansvar. Att ha en vänelev ger en yngre elev trygghet och motiverar dem att vara en aktiv del an skolan och skolverksamheten redan från början.
Vi hoppas materialet gör det lättare för skolor att organisera och erbjuda en lekfull och aktiv vänelevsverksamhet. Gemensam lek är ett naturligt sätt att lära sig känna varandra och skapa glada gemensamma minnen.
Vad & Hur?
Materialet är ett skolningsmaterial för vänelever. Grundläggande tanken är att väneleverna får själv planera hur de vill lära ut och leka lekarna med de mindre eleverna efter att de först bekantat sig med och lekt lekarna sinsemellan. Materialet består av 8 korta videofilmer, en videofilm per lek, samt en ”lägre”, fått 19 min lång videofilm med alla lekarna efter varandra. Lekinstruktionerna erbjuds också i skriftlig form.
Det är viktigt att väneleverna bekantar sig med lekarna och leker dem sinsemellan innan de lär ut och leker dem med de mindre eleverna! Alla användningsidéer som presenteras till följande handlar om olika sätt för väneleverna att lära sig lekarna, inte om hur väneleverna leker med de mindre eleverna.
Idéer för användning
Här har ni tre förslag på hur materialet kan användas. Vi uppmuntrar er att anpassa och kombinera dem fritt.
1. En dubbeltimme (ca. 90 min)
Väneleverna samlas i ett gemensamt utrymme för att se längre videofilmen. Efter filmen leker väneleverna lekarna sinsemellan som en grupp. Ifall videofilmen går att visas upp i gy-salen kan man naturligtvis ta videofilmerna och lekarna en i taget.
2. Två lektioner (2 x 45 min)
Under den första lektionen ser väneleverna tillsammans videofilmen med all lekarna. Efter filmen delas eleverna in i 8 smågrupper. Var grupp får en lek som de bekantar sig med och är förberedda på att lära ut och dra laken för resten av gruppen. Följande lektionen är till för lek då alla grupper lär ut sin lek och alla lekarna leks tillsammans.
3. Under rasterna (6–8 x 15–30 min)
Första gången ser alla den lägre videofilmen tillsammans. För de följande gångerna får väneleverna som uppgift att bekanta sig med en av lekarna, som de sedan leker tillsammans.
Materialet
Videolnkarna (You Tube)
- FÖRSTA VIDEOFILMEN-ALLA LEKARNA PRESENTERAS
- Formulatävling
- Den tysta
- Bro bro breja i ring
- Bro bro breja parvis
- Fest på slottet-presidenten
- Fest på slottet-presidenten och en kunglig
- U-båten
- Vänelevsskydd